fredag 28. februar 2014

Scampi Portugisisk Style

I 2006 var jeg på ferie i Portugal. Vi tok fly til Lisboa, roadtrip rundt Portugal fra Lisboa til Lagos og rundt.
Jeg forselsket meg i landet, kulturen og menneskene.

Deilig sjømat, fisk og smakfulle kjøttretter hver eneste dag.

Noe vi pleier å lage hjemme hvis vi skal ha noe enkelt, men samtidig utrolig godt er Scampi som jeg selv kaller portugisisk scampi.


Sett stekeovnen på ca 180*C.
Ha Scampi i en bolle med vann og salt. Saltet er med på å gjøre scampiene mer faste.
Ta de opp etter ca 30 min og pakk/tørk godt med kjøkkenpapir.

Ha olje i panne og fres noen hvitløksbåter som er banket flate.
Ha i scampi og la det frese, litt portvin (kan sløyfes), salt og paprika pulver. Scampien skal ikke stekes lenge. Klem over litt sitronsaft og hell alt over i en ildfast form. Sett formen i ovnen. Tiden kommer an på hvor lenge de ble stekt i pannen. men under 10 min.

Finhakk persille og strø over når det er ferdig.

Serveres med basmatiris som jeg blander inm litt av oljen fra scampien for å gi den mer smak.

Blandet salat med tomat, løk og agurk. Og dressing av creme fraiche, sitronsaft,salt og pepper.

Enjoy!


2 kommentarer:

  1. Det er kjempegodt Ellen. Må absolutt prøves, med mindre du er allergisk da :)
    God helg til deg også!
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid å legger igjen spor på min blogg! Ønsker deg en fin dag videre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...